Van Aert vyhrál 9. etapu Gira, Del Toro v růžovém
Prašné „strade bianche“ v Toskánsku přinesly v 9. etapě Giro d'Italia 2025 úplný chaos a velké změny v pořadí. Devátá etapa vedla z velké části po šotolinových cestách známých z klasiky Strade Bianche a končila strmým stoupáním Via Santa Caterina v historické Sieně.

Slavnému Belgičanovi Woutu van Aertovi se podařilo na závěrečném výjezdu v ulicích Sieny předjet dosud nejsilnějšího muže dne Isaaca Del Tora a vybojovat tak své první etapové vítězství na letošním Giru. Mexičan Del Toro si však i tak odnesl velkou odměnu – díky náskoku v cíli se poprvé v kariéře oblékl do růžového trikotu lídra závodu s komfortním náskokem 1:13 min. Naopak dosavadní lídr Diego Ulissi neudržel tempo na štěrku už v úvodu a přišel o růžový dres hned první den, co jej vezl. Velké potíže postihly také Primože Rogliče, který po pádu a defektu ztratil přes dvě minuty.
Zlom v etapě nastal 68 kilometrů před cílem na prvním prašném úseku Pieve a Salti. Tým Lidl-Trek nasadil ostré tempo zásluhou Madse Pedersena, který pracoval pro své lídry Mathiase Vacka a Giulia Cicconeho. Prudké zrychlení okamžitě utrhlo dosavadního lídra Ulissiho a peloton se rychle zredukoval – po prvním sektoru zůstalo vpředu jen 33 jezdců. Ve druhém štěrkovém sektoru Serravalle však přišly komplikace. Nejprve upadl Michael Storer a zanedlouho, zhruba 52 km před cílem, nezvládl Lucas Hamilton technickou zatáčku a ve skupině favoritů způsobil pád. Na zemi se ocitli i Tom Pidcock a především Roglič, jenž musel čekat na náhradní kolo. Na této kolizi bohužel ztratil čas i mladý Čech Vacek, který byl v té chvíli také v popředí závodu.
Paradoxně zmatek ze druhého sektoru nahrál týmu Ineos Grenadiers. Na čele se po pádu ocitli osamoceně jejich tři závodníci – Egan Bernal, Brandon Rivera a Thymen Arensman. Spolu s nimi se vpředě udrželi už jen van Aert (Visma-LaB) a Del Toro (UAE Team Emirates-XRG). Dvojice původních uprchlíků Kaden Groves a Quinten Hermans (oba Alpecin-Deceuninck) sice jela chvíli před pelotonem, ale nebyla schopna vysoké tempo dlouho držet a brzy odpadla. Roglič mezitím pokračoval v sérii potíží – 46 km před cílem ho postihl defekt, kvůli kterému vypadl ze skupiny stíhačů (podobný problém řešil znovu i smolař Pidcock). Technické trable se nevyhnuly ani Ineosu: Arensman musel zastavit kvůli poruše kola a propadl se dozadu do skupiny s Juanem Ayusem (UAE Emirates-XRG) a Vackem. Na čele tak zůstala už jen čtveřice Bernal, Rivera, van Aert a Del Toro.
Před nejtěžším třetím prašným úsekem San Martino in Grania si vedoucí kvarteto vybudovalo náskok okolo 40 sekund na druhou skupinu s Ayusem a Vackem. Rogličova skupina, v níž mu pomáhal týmový kolega Giulio Pellizzari a snažil se i Pidcock, ztrácela přibližně minutu. Rivera odváděl v úniku obrovský kus práce a postupně zvyšoval tempo i rozdíl mezi skupinami. Pronásledovatelé za nimi příliš nespolupracovali, což přimělo Mathiase Vacka k odvážnému kroku. Český mladík unikl z druhé skupiny a společně s Chrisem Harperem (Jayco AlUla) se vydal stíhat vedoucí čtveřici. Vackovi evidentně svědčily toskánské prašné cesty – měl výjimečný den, brzy setřásl i Harpera a 23 km před cílem fantasticky doskočil až k vedoucí skupině.
Krátce nato začal souboj favoritů. Dvacet kilometrů před cílem v prudkém prašném stoupání Monteaperti nastoupil Del Toro a setřásl Bernala s Vackem. Van Aert se však dokázal udržet v jeho těsném závěsu. Když se posléze zpět dotáhl i Bernal, vedoucí skupinka zvolnila a umožnila unavenému Vackovi znovu dojet zpět. Do rozhodujícího gravelového sektoru Colle Pinzuto tak najížděla znovu čtveřice závodníků pohromadě. Mladý Mexičan Del Toro ovšem cítil šanci jak na etapový triumf, tak na růžový trikot, a opřel se do pedálů hned od úpatí téměř 12% stoupání. Jeho drtivému zrychlení již Vacek s Bernalem podruhé nestačili a definitivně odpadli. Van Aert jel na hranici možností, ale s vypětím všech sil se dokázal Del Tora udržet i na konci sektoru Colle Pinzuto. Mexický vrchař se nedokázal belgického klasika zbavit ani v závěrečných kilometrech před Sienou, a tak vedoucí dvojice vjela společně do cílového města.
Del Toro poté převzal veškerou práci na špici – soustředil se na zisk růžového trikotu a táhl duo uprchlíků až k úpatí finálního výjezdu na Via Santa Caterina. V ikonických strmých uličkách Sieny zkusil Del Toro nastoupit naposledy a zlomit van Aerta prudkým zrychlením. Jenže Wout van Aert byl maximálně motivovaný, navíc na tomto povrchu a ve zdejším prostředí má bohaté zkušenosti. Belgičan se udržel těsně za Del Torem, za horizontem strmého stoupání ho předjel a v krátkém klesajícím dojezdu do cíle už Mexičana nepustil před sebe. Na slavné náměstí Il Campo v Sieně dorazil van Aert s rukama zdviženýma nad hlavou a připsal si premiérové vítězství na Giro d'Italia. Zkompletoval tak svou sbírku etapových triumfů na všech třech Grand Tours a zároveň prolomil čekání na vítězství, které trvalo dlouhých 264 dní.
Primož Roglič dorazil do cíle se ztrátou 2:22 min a v celkovém pořadí výrazně klesl. Ještě před ním dospurtovala do cíle druhá skupina pronásledovatelů – nejlépe z ní dojeli Ciccone a Richard Carapaz se ztrátou 58 sekund na vítěze. O minutu pomalejší než vítěz byli Simon Yates a Antonio Tiberi. Mladý Ayuso nezvládl finiš v prudkých ulicích Sieny ideálně a nabral manko 1:07. Tři sekundy za ním projeli Arensman společně s vyčerpaným Bernalem a Adamem Yatesem. Velký propad zaznamenal kromě Rogliče také smolař Storer, který přijel o 2:30 později než van Aert. Ještě hůře dopadl dosavadní sedmý muž pořadí Max Poole, jenž na vítěze ztratil přes pět minut (+5:02) a propadl se až na 23. příčku průběžně.

Do růžového dresu se díky fantastickému výkonu oblékl Isaac Del Toro z týmu UAE, který nyní dominuje celkovému pořadí. Jednadvacetiletý Mexičan povede Giro poprvé v kariéře a do úterní časovky nastoupí s náskokem 1:13 min před svým týmovým kolegou Ayusem. Na třetí místo se posunul Ital Tiberi (+1:30), čtvrtý je Carapaz (+1:40) a pátý Ciccone (+1:41). Elitní desítku celkového pořadí ovládli závodníci UAE – kromě vedoucí dvojice se do ní vešli ještě Brandon McNulty (8. místo) a Adam Yates (9. místo). Roglič kvůli dnešní ztrátě klesl na 10. místo (+2:25). Český talent Mathias Vacek se po hrdinském výkonu v prašné etapě výrazně posunul pořadím vzhůru – nyní mu patří 14. příčka se ztrátou 3:23. Vacek navíc ukázal, že v něm tým Lidl-Trek může mít cenného pomocníka i potenciálního lídra do dalších náročných etap.