Nové MTB brzdy Brembo ve spolupráci se Specialized
Brembo, italský výrobce brzd proslulý ve Formuli 1 a MotoGP, navázal unikátní partnerství s americkou cyklistickou značkou Specialized. Jejich společným cílem je vyvinout špičkové hydraulické kotoučové brzdy pro sjezdová horská kola, které mohou posunout výkon brzd na novou úroveň a ovlivnit budoucnost cyklistického trhu.

Italská firma Brembo patří mezi nejznámější výrobce brzdových systémů na světě – její high-tech komponenty dominují ve vrcholových kategoriích motorsportu, včetně Formule 1 a MotoGP. Nyní tento brzdový gigant rozšiřuje své pole působnosti i do cyklistiky. Brembo oficiálně oznámilo partnerství s downhillovým závodním týmem Specialized Gravity, čímž vůbec poprvé vstupuje do seriálu Světového poháru horských kol ve sjezdu.

Spojení dvou ikonických značek má za cíl posouvat hranice výkonu a inovací v disciplíně sjezdových kol, podobně jako kdysi legendární spolupráce Ferrari a Bremba v 70. letech posunula možnosti závodních brzd v automobilovém světě. Podle Andrea Paganessiho z Bremba přichází tato výzva symbolicky v roce 50. výročí působení firmy v motorsportu a díky nasazení nejnovějších technologií prý „Brembo posouvá brzdění na zcela novou úroveň“.
Partnerství se Specialized nebylo pro zasvěcené velkým překvapením. Specialized Gravity tým totiž začátkem roku ukončil dlouholetou spolupráci s dosavadním dodavatelem brzd (značkou Magura) a brzy poté byly na kolech jeho jezdců spatřeny neoznačené prototypy brzd, což vyvolalo spekulace. Ty se nyní potvrdily. Oním tajemným výrobcem je skutečně Brembo. Naznačovala to už i akvizice špičkové švédské značky odpružení Öhlins firmou Brembo v roce 2024, jelikož právě Öhlins dlouhodobě spolupracuje se Specialized Gravity týmem. Nyní tedy Brembo oficiálně vstupuje do cyklistické scény „předními dveřmi“ a spojí své know-how s experty Specialized. V praxi to znamená, že elitní sjezdaři Specialized Gravity budou po zbytek sezóny 2025 jezdit na prototypových brzdách Brembo a pomáhat je vyvíjet přímo v ostrých závodních podmínkách. První ostrý test čeká nové brzdy už na nadcházejícím Světovém poháru v italském Val di Sole (20.–22. června 2025), kde je tým nasadí do závodu mezi absolutní konkurenci.

Brembo a Specialized se netají vysokými ambicemi. „Závodění je pro nás ultimátním testovacím polem inovací a Brembo s historickými úspěchy v motorsportu bylo jasnou volbou partnera,“ prohlásil generální ředitel Specialized Armin Landgraf, který vnímá tuto spolupráci jako strategickou investici do špičkových technologií pro podporu svých sportovců na nejvyšší úrovni. Za Brembo dodává Andrea Paganessi, že vstup do downhillového světového poháru je vzrušující novou výzvou a milníkem, který má firmě pomoci redefinovat standardy brzdového výkonu v MTB závodech. Obě společnosti v tiskové zprávě zmiňují, že od tohoto spojení očekávají podobný průlom jako od ikonického partnerství Ferrari–Brembo, které před půlstoletím pomohlo vyhrát řadu závodů a přineslo revoluci v brzdách. Sjezdové závody Světového poháru považují za ideální laboratoř, kde se nové komponenty prověří v extrémní zátěži a posunou možnosti technologie opět o kus dál.

Nově vyvíjené brzdy samotné představují to nejlepší z obou světů automobilových i cyklistických technologií. Jde o hydraulické kotoučové brzdy určené pro nejnáročnější sjezdové tratě. Podle dostupných informací jsou vybaveny zcela novým brzdovým systémem navrženým na míru týmu Specialized. Základ tvoří axiální brzdová pumpa umožňující hned tři druhy nastavení chodu páky pro co nejpřesnější doladění pocitu brzd (včetně běžného seřízení vzdálenosti páky od řídítek). Na ni navazuje masivní čtyřpístkový třmen se čtyřmi izolovanými hliníkovými pístky o průměru 18 mm, zajišťujícími vysoký brzdný výkon. Propojení zajišťuje opletená ocelová brzdová hadice, která se stará o konzistentní a přesný chod brzdové páky i při vysokém zatížení. Součástí systému jsou také speciálně vyvinuté brzdové kotouče o nadstandardní tloušťce 2,3 mm, s rozšířenou brzdnou plochou pro lepší odvádění tepla při extrémní zátěži. První fotografie prototypů odhalily také charakteristické červené třmeny s logy Brembo a Specialized, dlouhé rovné brzdové páky s několika integrovanými seřizovacími prvky a celkové zpracování, které působí velmi robustně.

Zatímco v roce 2025 bude tento brzdový systém vyvíjen a využíván výhradně v závodním prostředí sjezdového týmu Specialized, otázka jeho širšího komerčního využití zůstává nezodpovězená. Konkrétní údaje o hmotnosti či ceně brzd zatím nebyly zveřejněny a není jasné, zda a kdy se finální produkt dostane na běžný trh. Už nyní však prototypy vypadají velmi vyspěle a sériové produkci blízko, takže není vyloučeno, že se časem objeví i na sériových kolech.
Pokud se technologie Brembo osvědčí v extrémních podmínkách Světového poháru, může to přimět ostatní výrobce k dalším inovacím a posune laťku toho, co od cyklistických brzd očekáváme. I když je současná spolupráce zaměřena čistě na závodní účely, obě značky věří, že právě tlak vrcholových závodů vede k inovacím, z nichž nakonec budou těžit i běžní cyklisté. Jedno je jisté – spojení renomé Bremba s expertizou Specialized slibuje přinést do světa horských kol nevšední technologickou revoluci a fanoušci se mohou těšit, kam až tohle partnerství posune výkon a kontrolu brzdových systémů v cyklistice.