Fox přichází s novou závodní vidlicí Podium Factory, která převrací tradiční konstrukci naruby. Jedná se o obrácenou odpruženou vidlici původně vyvinutou pro enduro, jež však přináší inovace potenciálně zajímavé i pro svět cross-country. Podium Factory se chlubí unikátní konstrukcí obráceného „pístu“, špičkovým tlumicím systémem GRIP X2 a odlehčenou vzduchovou pružinou Float EVOL GlideCore. 

Fox Podium Factory na první pohled zaujme obráceným designem – širší horní „nohy“ vidlice jsou pevně spojeny s korunkou, zatímco pohyblivé vnitřní kluzáky směřují dolů k ose kola. Tento vzhled, připomínající motokrosové vidlice, není samoúčelný: invertovaná konstrukce minimalizuje tření a zvyšuje tuhost celé vidlice. Díky masivním 47mm průměrům horních trubek a generativně navržené hliníkové korunce dosahuje Podium Factory předozadní tuhosti srovnatelné s dvoukorunkovou sjezdovou vidlicí Fox 40. Klíčovým prvkem je také netypicky mohutná ocelová pevná osa 20×110 mm Boost DH, která nahrazuje běžnou 15mm osu a výrazně zvyšuje torzní tuhost – síly se tak lépe rozloží v patkách vidlice. Ačkoli cenovka bude útočit na hranici 60 tis. Kč a hmotnost hranici 2700 gramů, jde o vidlici, která má ambici konkurovat tomu nejlepšímu na trhu s enduro modely kol.

Obrácená konstrukce a hladký chod pod zátěží

Obrácené uspořádání přineslo možnost prodloužit vzdálenost mezi kluznými pouzdry na působivých 175 mm, což je o 32 % více než u enduro modelu Fox 38 a dokonce o 7 % více než u sjezdové Fox 40. Větší překrytí pouzder lépe podpírá kluzáky, omezuje jejich průhyb a zároveň snižuje tření při plném zatížení. Konstrukce navíc využívá faktu, že při stlačení vidlice se spodní pouzdro přibližuje blíže k ose – tím se zkracuje páka, kterou na něj působí kola a terén, a vidlice se v hlubokém zdvihu pohybuje ještě plynuleji. Dalším benefitem obrácené vidlice je neustálé mazání – olej díky gravitaci stéká k těsněním, která jsou tak pořád lubrikována a chráněna před nečistotami. V souhrnu tyto prvky znamenají mimořádně hladký chod odpružení, zvláště při velkém zatížení v těžkém terénu.

Srdcem dynamických schopností Podium Factory je zcela nový vzduchový systém GlideCore. Vzduchová pružina Float EVOL s technologií GlideCore obsahuje pružné prvky z odolné gumy (nitril-butadienového kaučuku), které umožňují její pístnici lehce vychylovat dráhu pohybu spolu s ohybem vidlice a zabraňují zadrhávání. Díky této „obrácené pístové“ konstrukci zůstává pohyb vidlice hladký a citlivý i při velkých bočních silách. Výsledkem je jemnější reakce na drobné nerovnosti a lepší kontakt s terénem i v extrémních situacích. Nechybí ani detaily jako odvzdušňovací ventilky v horních víčkách, které umožní upustit přebytečný tlak vzduchu vzniklý změnou nadmořské výšky či teploty – vidlice tak podává konzistentní výkon v každých podmínkách.

Tlumení GRIP X2: čtyři okruhy nastavení

Fox Podium Factory je osazena špičkovou tlumicí patronou GRIP X2, známou z downhillových modelů. Tato patrona nabízí čtyřcestné nastavení nezávislé regulace vysokorychlostní a nízkorychlostní komprese i odskoku. Pro použití v modelu Podium však byl tlumič doladěn na míru: kvůli velmi nízkému vnitřnímu tření museli inženýři mírně navýšit tlumení komprese a naopak odskok nepatrně zpomalit, aby vyhověl menší neodpružené hmotě vidlice. Výsledkem této úpravy je stabilnější chování – předek kola se tolik „nenoří“ do zdvihu a lépe drží ve své střední poloze, což zlepšuje trakci předního kola v zatáčkách a snižuje únavu rukou během dlouhých sjezdů. GRIP X2 si zachovává plný rozsah ladění pro náročné jezdce a zajišťuje, že vidlice obstojí i v agresivních pasážích. Fox tím maximalizoval potenciál invertované konstrukce v kombinaci s osvědčeným tlumičem – Podium tak těží z každého možného zisku na hladkosti chodu a tuhosti při brzdění či dopadech.

Hmotnost vs. konkurence

Převratná technologie si vybrala daň v podobě zvýšené hmotnosti. Fox Podium Factory váží v základní 170mm verzi kolem 2695 g, což je téměř dvojnásobek hmotnosti špičkových XC vidlic. Pro srovnání, populární RockShox SID Ultimate se 120mm zdvihem váží zhruba 1480 g a superlehké provedení SID SL (100–110 mm) přibližně 1350 g. Podobně DT Swiss F232 One ve verzi 29" / 100 mm dosahuje asi 1480 g. Oproti tomu robustní Podium mířící na enduro a těžký trail je se svými ~2,7 kg ve vlastní váhové kategorii. Fox otevřeně přiznává, že dostat invertovanou vidlici na váhu konkurentů by byl tvrdý oříšek – podle viceprezidenta vývoje Billa Browna by bylo velmi obtížné snížit hmotnost natolik, aby oslovila čistě XC závodníky. I proto je aktuální Podium navrženo primárně pro disciplíny, kde jezdci akceptují vyšší hmotnost výměnou za výkon v náročných sjezdech (typicky enduro a e-MTB).

Historicky není Fox prvním, kdo zkusil obrácenou vidlici v MTB. Již v roce 2015 představil RockShox závodní model RS-1, který rovněž lákal na hladký chod díky invertované konstrukci. Nicméně RS-1 trpěl nižší tuhostí (musel používat speciální zesílený náboj) a vážil kolem 1660 g ve 100mm verzi – stále výrazně více než dobové klasické vidlice. Fox Podium tento hlavní nedostatek někdejších invertovaných vidlic řeší právě masivní osou a celkovou tuhostí konstrukce, ovšem za cenu zmíněné vyšší váhy. Zda se v budoucnu podaří technologii odlehčit pro čistokrevné XC použití, zůstává otázkou. V současnosti tak lehké XC vidlice jako RockShox SID či DT Swiss F232 zůstávají preferovanou volbou pro většinu závodníků, kteří potřebují co nejnižší hmotnost na výjezdech.

Verze Factory vs. Performance Elite

Fox nabízí Podium ve dvou variantách výbavy. Testovaná špičková Factory verze se pyšní charakteristickým zlatým povrchem Kashima na kluzácích a odnímatelnými karbonovými chrániči spodních částí vidlice. O něco dostupnější varianta Performance Elite (určená pouze pro OEM montáž na nová kola) používá černě eloxované kluzáky bez Kashimy a chrániče z odolného plastu. Obě verze sdílejí totožnou vnitřní technologii – tlumič GRIP X2, vzduchovou pružinu Float EVOL GlideCore i 36mm průměr vnitřních noh. Rozdíly tak spočívají jen v povrchové úpravě, materiálu chráničů a logicky také v ceně. Pro koncové zákazníky je dostupná pouze verze Factory, jejíž cena byla stanovena na $1999, což odpovídá zhruba 55–60 tisíc Kč. Podium Factory se dodává pro kola 29" a výrobce nabízí volbu zdvihu 160 mm nebo 170 mm. Zajímavostí je dvojí provedení korunky vidlice – standardní o šíři 58 mm a mohutnější 68mm crown, která lépe lícuje s oversize hlavovými trubkami některých enduro a e-bike rámů. Hmotnost vidlice se pohybuje okolo 2,7 kg v obou zdvihových variantách (rozdíl mezi 58 a 68mm korunkou je zanedbatelný). Samozřejmostí je kuželový sloupek (1,5"–1⅛") a upevnění brzd s přímou montáží pro 180–200mm kotouče (max. 230 mm s adaptérem). Na korunce vidlice jsou navíc připraveny otvory pro montáž malého blatníčku (Fox jej plánuje nabídnout na podzim 2025).

Pro koho je Fox Podium určen?

Jak již napovídají parametry, Fox Podium Factory cílí především na agresivní ježdění v náročném terénu. Výrobce prezentuje tuto vidlici jako „nespravedlivou výhodu“ pro enduro závodníky a all-mountain jezdce. Díky kombinaci vysoké tuhosti a sametového chodu poskytuje jezdci absolutní jistotu ve vedení stopy i v nejprudších sjezdech a rockgardenech. Zdvih 160–170 mm a téměř sjezdová tuhost předurčují Podium pro moderní enduro tratě plné kořenů, kamenů a skoků, případně pro ebiky, u nichž pár set gramů navíc nehraje takovou roli. Naproti tomu v čistě XC závodech by byla tato vidlice momentálně zbytečným luxusem i přítěží – na typické XCO trati plné výjezdů by vyšší hmotnost výrazně handicapovala akceleraci a stoupání. Na současných světových pohárech XCO tak Podium nejspíš hned tak neuvidíme.

To ovšem neznamená, že by invertovaná vidlice nenašla využití u žádného XC či maraton jezdce. Pro technicky orientované závodníky nebo downcountry nadšence, kteří rádi posouvají limity na těžkých trailech a preferují maximální kontrolu a hladký chod odpružení, může být Podium lákavou (byť extravagantní) volbou – pokud jsou ochotni akceptovat vyšší hmotnost a cenu. Fox zatím nepotvrdil vývoj lehčí XC verze, ale technologie použité u Podia ukazují možnou cestu do budoucna. Zvyšující se technická náročnost XC tratí by mohla časem otevřít dveře podobným konceptům i v cross-country segmentu. Prozatím však zůstává Fox Podium Factory především demonstrací možností – obrácenou vidlicí, která posouvá hranice výkonu odpružení na novou úroveň, byť za cenu několika stovek gramů navíc.

Fox Podium Factory je odvážný počin kombinující tuhost sjezdové vidlice s jednokorunkovým designem. Přináší skutečně inovativní prvky – od obráceného pístu GlideCore přes custom tlumič GRIP X2 až po extrémně tuhou konstrukci s 20mm osou. Ve srovnání s tradičními XC vidlicemi jako SID či F232 vyniká hladkostí a pevností, avšak za cenu výrazně vyšší hmotnosti. Nejvíce z ní vytěží jezdci, kteří upřednostní absolutní výkon v těžkých sjezdech před úsporou gramů na výjezdech. Pro běžné XC závody zatím zůstává spíše technologickou zajímavostí, ale ukazuje směr, kterým by se vývoj odpružení mohl v budoucnu ubírat – možná až ke „spravedlivé výhodě“ i pro cross-country závodníky.