Pro nadcházející 112. ročník francouzské Grand Tour schválila Mezinárodní cyklistická unie (UCI) několik změn, které mohou výrazně ovlivnit průběh závodu – od sprinterských finišů až po taktiku týmů v boji o žlutý dres.

Jedna z nejvýznamnějších úprav se týká tzv. „pravidla 3 km“, které už několik let chrání jezdce v závěru rovinatých etap. Pokud cyklista v posledních třech kilometrech spadne nebo má technický problém, připíše se mu čas skupiny, ve které se nacházel, aby kvůli smůle neztratil cenné vteřiny v celkovém pořadí.

V roce 2024 se toto pravidlo experimentálně rozšířilo na pět kilometrů vůbec poprvé ve 3. etapě Tour de France. UCI tehdy testovala, jestli delší ochranná zóna pomůže zklidnit hektické sprinterské dojezdy a omezit rizika v městském provozu. Výsledek byl pozitivní, a tak se letos z výjimky stává norma.

Pro ročník 2025 se rozšířené „pravidlo 5 km“ uplatní hned v sedmi etapách: 1. etapa – Lille, 3. etapa – Dunkerque, 8. etapa – Laval, 9. etapa – Châteauroux, 15. etapa – Carcassonne, 17. etapa – Valence a 21. etapa – Paříž.

UCI změnu vysvětluje nárůstem městských dopravních prvků jako jsou zpomalovací prahy, ostrůvky, zúžené vozovky a ostré obrubníky. Ty v závěru etap pro závodníky představují značné riziko, protože peloton jede v plné rychlosti, často ve zhoršené viditelnosti nebo na rozbitých površích.

„Rozšíření zóny má snížit tlak na jezdce, kteří neusilují o vítězství v etapě, a zároveň chránit ty, kteří se chtějí vyhnout hromadným pádům,“ uvádí UCI v oficiálním vyjádření.

Bez bonusových sprintů, ale s klasickými prémiemi

V jiné části pravidel naopak přichází škrt. Z letošního ročníku byly zcela odstraněny bonusové sprinty, které ve vybraných etapách přinášely časovou bonifikaci 8, 5 a 2 sekundy. Loni se objevily celkem čtyřikrát (ve 2., 4., 11. a 17. etapě) a měly za cíl oživit závod a vnést taktické možnosti do boje o žlutý dres.

Výsledek byl ale podle organizátorů zanedbatelný – Tadej Pogačar na těchto sprintech získal 16 sekund, Jonas Vingegaard 10 sekund a Remco Evenepoel 4 sekundy. V celkovém pořadí však rozhodovaly minuty, ne vteřiny, a vítěze poslední Staré dámy určily výkony v horách a časovkách, nikoli pár bonusových bodů.

Pro letošek se tak Tour de France vrací ke klasickému systému: 10, 6 a 4 sekundy pro první tři jezdce v cíli etapy a v průběhu etapy žádné další časové bonusy. Tato změna může zvýšit důraz na horské dojezdy a cílové sprinty, ale zároveň omezí příležitosti pro taktickou hru.

Cesta za bezpečnější Tour de France

Změny pravidel se soustředí především na zvýšení bezpečnosti a omezení vlivu náhody, která může rozhodnout celkové pořadí. Pokud se ale Tour de France zvrhne v těsný boj o vteřiny, může se zpětně zdát, že zrušení bonusových sprintů bylo rozhodujícím faktorem. Ať už to dopadne jakkoliv, letošní ročník rozhodně slibuje tradičně napínavou podívanou nejen po fyzické stránce, ale i z hlediska taktiky.