Van der Poel čelí kritice za propagaci soukromých letů
Nizozemský cyklistický fenomén Mathieu van der Poel se v týdnu před startem Tour de France nečekaně ocitl pod palbou kritiky poté, co oznámil spolupráci se společností poskytující soukromé lety Flying Group. Jako její nový ambasador vyjádřil na sociálních sítích nadšení z partnerství – a během chvíle se pod příspěvkem rozjela vlna nesouhlasu.
-post.webp)
Veřejnost reagovala v komentářích především na environmentální rozměr celé spolupráce. V době, kdy se cyklistické závody i týmy snaží snižovat uhlíkovou stopu a pořadatel Tour de France ASO investuje do ekologických iniciativ, působí partnerství s firmou provozující flotilu osmnácti soukromých letadel jako krok opačným směrem – alespoň podle názoru stovek komentujících.
Van der Poel ovšem kritiku nenechal bez odpovědi. Pod svým původním příspěvkem zveřejnil reakci, v níž uvedl, že partnerství není otázkou luxusu, ale především výkonnosti a efektivity. „Viděl jsem některé reakce a chci být otevřený ohledně svého partnerství se společností Flying Group jako s udržitelným partnerem. Chápu obavy o životní prostředí a respektuji hlas každého,“ napsal.
Soukromé lety podle něj přinášejí menší stres, více času na regeneraci a vyšší kontrolu nad logistikou – tedy faktory, které mohou v nabitém kalendáři profesionálního sportovce sehrát podstatnou roli. „Každý den neuvěřitelně tvrdě pracuji, abych podával výkony na nejvyšší úrovni, a to znamená, že se rozhoduji tak, abych chránil svůj čas, své zdraví a svůj klid,“ dodal.
„Vždy se snažím dělat zodpovědná rozhodnutí, kde to jde, ale také si stojím za závazkem, který jsem si dal k dosažení svých cílů. Děkuji těm, kteří mě chápou," uzavřel své vyjádření lídr cyklistické stáje Alpecin–Deceuninck.
Společnost Flying Group se na svém webu prezentuje jako společnost s „ambiciózním programem udržitelnosti“. Mezi konkrétní kroky řadí uhlíkové kompenzace, optimalizaci letových tras a energeticky soběstačné kanceláře. Přesto podle výpočtů webu Cyclingnews jediný let z Antverp do španělského Alicante, kde Van der Poel běžně trénuje, znamená přes šest tun emisí CO₂ – což odpovídá téměř ročnímu průměru běžného obyvatele Nizozemska.
Jak často sedminásobný cyklokrosový šampion služeb Flying Group skutečně využívá známé není. Partnerství však přichází v době, kdy je téma udržitelnosti – především ve spojení s veřejně viditelnými osobnostmi – pod drobnohledem jako nikdy dřív. Ať už je tedy forma cestování nizozemského cyklisty v očích fanoušků obhajitelná, či nikoli, Van der Poel svým krokem připomněl, že hledání rovnováhy mezi výkonem a ohleduplností k okolí není vždy černobílé – a že i v profesionálním sportu někdy dochází na těžko zodpověditelné otázky.