Česko se opírá o silnou cyklistickou základnu, zkušenosti z pořádání L’Etape Czech Republic a podporu partnera Škoda Auto. Ačkoli rok 2028 je nereálný, zvažují se varianty startu v roce 2029 nebo 2031, které by zemi přinesly významné ekonomické, turistické i sportovní přínosy.

Po úspěšných startech Tour v zahraničí – například v Dánsku 2022 a poprvé v historii také v Itálii 2024 – už myšlenka Grand Départ v Česku není utopií, ale získala reálné obrysy. V průběhu letošního jara proto proběhla v Praze schůzka premiéra, předsedkyně sněmovny, primátora Prahy a dalších klíčových představitelů se šéfem Tour de France Christianem Prudhommem. Česká strana na ní prezentovala svůj zájem o uspořádání zahájení Tour, načež Prudhomme zdůraznil nutnost vytvořit pracovní skupinu s mandátem k jednání. Následně vláda jmenovala sedmičlenný tým, který má zhruba do roka zjistit podmínky pro uskutečnění Grand Départ a připravit konkrétní projekt kandidatury.

Pracovní skupinu vede předseda Národní sportovní agentury Ondřej Šebek, jenž byl jejím sestavením přímo pověřen po jednání s Prudhommem. Mezi členy dále figurují bývalý profesionální cyklista Roman Kreuziger, jihočeský hejtman Martin Kuba, viceprezident Českého svazu cyklistiky Robert Kolář, ředitel projektu L’Etape Czech Republic Přemysl Novák, pražský radní pro sport Antonín Klecanda a ředitel agentury CzechTourism František Reismüller. Úkolem skupiny je splnit technické, logistické i finanční požadavky francouzských pořadatelů a vyjednat podmínky pro případný start Tour na českém území.

Cyklistická základna a Škoda Auto jako výhoda

Česko se může při kandidatuře opřít o silnou cyklistickou základnu. Cyklistika patří k nejoblíbenějším sportům v zemi a díky tomu jsme „jednoznačně země, co žije cyklistikou“, jak potvrzuje Jiří Maláček ze Škoda Auto. „Každé druhé auto má v pátek při výletu na víkend nosiče na kola a míří za cyklistikou,“ popisuje Maláček běžný obrázek na českých silnicích. Sám Christian Prudhomme zdůraznil, že pro pořadatele Tour je klíčové, jakou roli hraje cyklistika v dané zemi – a v tomto ohledu má Česká republika výborné předpoklady.

Další výhodou české kandidatury je dlouhodobé spojení s hlavním partnerem Tour de France. Automobilka Škoda Auto, pocházející z Mladé Boleslavi, patří od roku 2004 k nejdůležitějším sponzorům Tour de France. Organizátoři během jarních jednání opakovaně vyzdvihli toto partnerství, které může hrát významnou roli při rozhodování společnosti A.S.O. (organizátora Tour). Škoda Auto se navíc netají tím, že Grand Départ v Česku by pro ni představoval splnění dávného snu a české zastoupení firmy avizovalo maximální podporu tomuto projektu.

Zkušenosti z L’Etape jako odrazový můstek

Česko už prokázalo schopnost pořádat velké cyklistické akce. Pod patronací francouzské A.S.O. se zde pět let v řadě koná amatérský závod L’Etape Czech Republic by Tour de France a pravidelně získává nejvyšší hodnocení v rámci evropské série. V minulém roce (2023) se vedle středočeské kopcovité trasy poprvé jela také horská etapa na jihu Čech, přičemž každého závodu se účastní i zástupci francouzského vedení Tour. Právě díky těmto zkušenostem je členem pracovní skupiny i ředitel české L’Etape Přemysl Novák.

Novák uvádí, že už při startu L’Etape bylo jeho snem dostat jednou do Česka i skutečnou Tour de France. „Když jsme s L’Etape začínali, sen byl jednou přivítat v Česku Tour de France. Při druhém ročníku jsme dostali ze strany politického vedení určitý impuls a začali jsme vše řešit,“ říká Novák s tím, že v posledních letech sbírá se svým týmem maximum informací. Česká delegace navštívila Španělsko, Dánsko či Itálii a konzultovala požadavky přímo se zástupci regionu Emilia Romagna, který klíčovým způsobem zajišťoval start Tour 2024 v Itálii. Tyto poznatky ze zahraničních Grand Départ pomohou připravit českou kandidaturu tak, aby splňovala náročná kritéria a využila osvědčené postupy z jiných zemí.

Reálné termíny: 2029 nebo 2031

Francouzští pořadatelé jsou myšlence startu Tour de France v České republice nakloněni a aktivně hledají nové destinace – včetně zemí, kde se dosud Grand Départ nekonal. Nejbližší možný termín, kdy by Tour mohla odstartovat v Praze, však připadá v úvahu až za několik let. V roce 2026 se Grand Départ uskuteční ve Španělsku a v roce 2027 ve Skotsku, ročník 2028 tak velmi pravděpodobně odstartuje opět ve Francii. Proto se česká pracovní skupina orientuje na sezóny 2029 nebo 2031. „V roce 2028 bude s ohledem na olympiádu start určitě ve Francii. Víme, že o rok 2029 usiluje také Slovinsko kvůli Tadeji Pogačarovi. Nejpravděpodobněji se jeví roky 2029 a 2031,“ nastínil Přemysl Novák současné úvahy. Pro rok 2029 tedy existuje konkurence v podobě Slovinska, které by rádo získalo Grand Départ jako poctu pro hvězdného Tadeje Pogačara. Pokud by se však trend střídání zahraničních startů udržel jen v lichých letech, Česko má velkou šanci už v roce 2029 nebo pak 2031.

Přínosy pro ekonomiku, turistiku a cyklistiku

Uspořádání Grand Départ by přineslo významné ekonomické impulsy a pozitivní efekty v oblasti turismu i sportu. Zkušenosti z nedávných zahraničních startů Tour hovoří jasně – například italský region Emilia Romagna investoval do Grand Départ 2024 přibližně 5,1 milionu eur, ovšem přímý ekonomický přínos dosáhl 124 milionů eur a celkový kumulovaný efekt se odhaduje až na 272 milionů eur. Vedle těchto čísel jde i o obrovskou reklamu pro zemi s velkým potenciálem v cestovním ruchu, na který je vázána značná část české ekonomiky. Tour de France navíc není jen sportovní závod – v přímých přenosech představuje hostitelskou zemi, její krajinu, památky a kulturu milionům diváků po celém světě.

Podle Martina Kuby by Grand Départ znamenal pro Česko mimořádnou prestiž a příležitost ukázat, že i relativně malá země může hostit jednu z největších sportovních akcí světa. V neposlední řadě by start Tour de France na domácí půdě výrazně podpořil samotnou cyklistiku – zvýšil zájem fanoušků a inspiroval mládež k tomuto sportu. „Pro cyklistiku v Česku by se jednalo o obrovský přínos. Máme spoustu nadějných cyklistů a start Tour de France v Česku by byl nesmírně pozitivní. O fanouškovském pohledu ani nemluvím,“ říká Roman Kreuziger, někdejší úspěšný závodník a člen pracovní skupiny, přičemž Ondřej Šebek dodává, že „malé děti by určitě získaly inspiraci“. Pokud se ambiciózní plán podaří dotáhnout do cíle, mohla by Tour de France na přelomu desetiletí skutečně odstartovat i na českých silnicích – a zanechat přitom dlouhodobé pozitivní dědictví v ekonomice i sportovní oblasti.