Trek představuje novou univerzálnější platformu Fuel: tři kola v jednom
Americký Trek opět posouvá hranice všestrannosti trailových kol. Nová generace modelu Fuel přináší promyšlené konstrukční změny a umožňuje přizpůsobit si kolo podle stylu jízdy. Platforma stojí na jediném rámu, ale díky výměnným vahadlům a úchytům tlumiče lze jednoduše měnit zdvih, geometrii i celkový charakter odpružení – to vše bez kompromisů v jízdních vlastnostech.

Trek vyvinul jeden základní rám Fuel, na němž lze postavit hned tři odlišné varianty kola. Dosud měl model Fuel EX (6. generace) zdvihy 150 mm vpředu a 140 mm vzadu, nyní však přichází nástupce rozdělený do verzí EX, MX a LX. Každá z nich využívá jinou sadu vahadel a uchycení tlumiče, aby se změnil zdvih i kinematika odpružení, a tím pádem i charakter kola. Cílem je oslovit širší spektrum jezdců – od trailových nadšenců až po agresivní enduro jezdce – aniž by museli měnit rám.

Konfigurace
- EX (29” kola, zdvih 150 mm vpředu / 145 mm vzadu): Nejvšestrannější konfigurace navazující na osvědčenou platformu Fuel EX. Má upravenou křivku anti-squat pro efektivnější šlapání do kopce. Hodí se pro jezdce, kteří preferují vyvážený výkon v rozmanitém terénu a ocení spíš rychlost a delší vyjížďky než extrémní sjezdy.
- MX (mullet 29”/27,5”, zdvih 160 mm vpředu / 150 mm vzadu): Zábavná trailová varianta s vyšším zdvihem a progresivnější kinematikou. Kolo je rychlé, hravé a živé – ideální na technické traily, skoky a ostré zatáčky. Svým charakterem připomíná dřívější model Remedy, ovšem využívá kombinaci kol 29” vepředu a 27,5” vzadu pro lepší manévrovatelnost.
- LX (29” kola, zdvih 170 mm vpředu / 160 mm vzadu): Nejagresivnější verze z celé řady s delším zdvihem a standardně osazeným pružinovým tlumičem. Povahou se blíží enduro modelu Slash (který má vysoký čep odpružení, tzv. high-pivot), ale Fuel LX zvolil klasickou koncepci – cílí na jezdce, kteří chtějí robustní bike na nejtěžší traily bez high-pivot systému.

Nový rám a konstrukce
Rám Fuel Gen7 se výrazně změnil oproti předchůdci. Trek se vrátil k jednoduššímu hlavnímu trojúhelníku rámu, což přineslo snížení hmotnosti a také nižší těžiště pro lepší stabilitu. Zadní odpružení stále využívá osvědčený jednočep ABP s čepem integrovaným v ose zadního náboje (značka Trek tak zůstává věrná své koncepci aktivního odpružení při brzdění). Potěší i to, že kabeláž nadále vstupuje do rámu po stranách hlavové trubky – Trek tedy nesáhl po trendu vedení kabelů skrz hlavové složení, což řada mechaniků i jezdců uvítá pro jednodušší údržbu.
Rám je navržen s důrazem na praktičnost a přizpůsobení. Nová konstrukce umožňuje hlubší zasunutí teleskopické sedlovky – už od velikosti M lze bez problémů použít sedlovku se zdvihem 200 mm, takže jezdci získají více prostoru při sjezdu. Přepracovaný otevřený přední trojúhelník rámu nabízí více místa: vejde se delší tlumič s rezervoárem, větší láhev na vodu a u elektrokola i přídavná baterie. Na horní trubce navíc přibyly montážní body pro příslušenství (např. nářadí nebo náhradní duši). U nemotorové verze Fuel najdeme také vylepšený integrovaný úložný box Bonavista (Internal Storage 2.0) v dolní rámové trubce, kam lze uložit například nářadí či drobnosti na vyjížďku.

Modernizací prošla i hlavová část – nově se používá standardní (zesílené) hlavové složení, které umožňuje instalovat nastavitelné vložky angle set pro doladění úhlu vidlice podle preferencí jezdce. Rám i odpružení jsou také připraveny na ladění progrese – Trek ponechal tzv. flip-chip (vyměnitelné excentrické podložky) pro případnou úpravu průběhu odpružení nebo drobnou změnu geometrie. Celkově tak nový Fuel nabízí nebývalou míru přizpůsobení, aniž by obětoval cokoliv z funkčnosti či odolnosti na trailu.
Elektrické modely Fuel+
Spolu s analogovými verzemi představil Trek i elektrickou variantu Fuel+, která stojí na totožném rámovém základě. To znamená, že i Fuel+ (druhá generace původního modelu Fuel EXe) umožňuje konfigurovat zdvih a charakter odpružení do tří variant – EX, MX a LX – stejně jako u šlapacích modelů. Jezdec si tak může dopřát stejnou variabilitu geometrií a zdvihů i v případě elektrokola. Hlavní rozdíl však spočívá v samotném pohonu a kapacitě baterie, které u nové generace doznaly významných vylepšení.

Výkonnější motor TQ HPR60: Nový Fuel+ je osazen motorem TQ HPR60, nástupcem dosavadního TQ HPR50. Tento kompaktní středový motor poskytuje vyšší točivý moment 60 Nm (oproti 50 Nm u předchůdce) a zabírá už při nižší kadenci šlapání. Díky tomu je nástup přípomoci rychlejší a plynulejší – jezdec pocítí podporu dříve, což usnadňuje rozjezdy v prudkých stoupáních. Zároveň si systém zachovává velmi tichý chod a přirozený projev, aby co nejméně rušil autentický pocit z jízdy. Trek zdůrazňuje, že pohonná jednotka patří k nejtišším na trhu a spolu s promyšleným laděním poskytuje plynulý a efektivní přenos energie i v náročných podmínkách. Motor navíc využívá pasivní chlazení integrovanými žebry na rámu, které pomáhá udržet optimální teplotu a výkon i při dlouhodobé zátěži (např. při delším stoupání s asistencí).
Větší baterie a delší dojezd
Aby elektrická Fuel+ zvládla delší jízdy, dostala do vínku výrazně kapacitnější baterii 580 Wh integrovanou v dolní trubce (předchozí model měl 360 Wh). Tato více než o polovinu větší kapacita citelně prodlužuje dojezd elektrokola, takže si můžete dovolit delší výšlapy i náročnější terény na jedno nabití. Stále nechybí možnost použití externí přídavné baterie TQ Range Extender o kapacitě 160 Wh, která se upevňuje do košíku místo láhve – s ní lze dojezd ještě navýšit pro opravdu dlouhé výpravy. Konstrukce rámu byla uzpůsobena snadné manipulaci s baterií: k vyjmutí vestavěné baterie stačí imbusový klíč, což usnadní nabíjení mimo kolo nebo převoz.

Vyšší modely Fuel+ 9.8 a 9.9 jsou vybaveny také novým barevným LED displejem od TQ integrovaným do řídítek. Ten přehledněji zobrazuje údaje o jízdě a stavu asistence (rychlost, dojezd, zvolený mód, stav baterie atd.) a nabízí konektivitu přes Bluetooth/ANT+ pro případné propojení s aplikací nebo dalšími zařízeními. Nižší modely využívají jednodušší indikátory, ale všechny verze mají intuitivní ovladač asistence na řídítkách shodný s předchozí generací.
Jinak po stránce podvozku a rámu sdílí elektrická verze Fuel+ všechny přednosti svého analogového sourozence. Zvětšený prostor v rámu umožňuje instalaci tlumičů s rezervoárem (např. u verze LX s pružinovým tlumičem) i zmíněného range extenderu. Také geometrie a možnosti nastavení (úprava úhlu vidlice pomocí angle set, změna progresivity přes flip-chip) jsou shodné, takže i e-bike lze doladit podle potřeb jezdce. Přestože přidaný motor a baterie znamenají vyšší hmotnost, Trek Fuel+ se stále řadí mezi lehké trailové e-MTB – díky kompaktnímu systému TQ a karbonovému rámu zůstává bike obratný a hravý, což byl jeden z hlavních trumfů už původního Fuel EXe. Nyní k tomu všemu novinka přidává výrazně větší porci výkonu a energie na trailu.

Nová platforma Trek Fuel představuje unikátní koncept „tří kol v jednom“, který dává jezdcům nebývalou svobodu. Ať už preferujete čistě šlapací trailové kolo nebo jeho elektrickou variantu s asistencí, Trek nabízí řešení, které lze snadno modifikovat pro různé terény a jízdní styly. Bez ohledu na zvolenou konfiguraci slibuje Fuel zachování špičkových jízdních vlastností – od efektivního šlapání do kopce až po jistotu a zábavu ve sjezdech. Trek tímto krokem opět ukazuje, že inovace v MTB světě mohou přinášet větší univerzálnost, aniž by utrpěl výkon či zážitek z jízdy. Nové modely Fuel a Fuel+ EX/MX/LX budou k dispozici u prodejců Trek i online, takže si každý jezdec může najít ideální kombinaci přesně podle svých představ. Výsledek? Jediný rám, nekonečno dobrodružství na trailech – přesně v duchu moderní horské cyklistiky.