Nový čínský pohon DJI Avinox od svého loňského představení poutá pozornost odborných médií. Nabízí točivý moment 105 Nm a maximální špičkový výkon až 1000 W, zatímco běžný trh se dosud pohyboval mezi 600–700 W. Jedinou zachovanou hodnotou zůstává legislativní omezení rychlosti dopomoci na 25 km/h.

„Je to extrémní výkon, který už není slučitelný s pravidly světového šampionátu,“ stojí v rozhodnutí UCI, která nově stanovila limit výkonu na 750 W. Regulace točivého momentu zatím zavedena nebyla.

Stopka i pro českého bikera

Rozhodnutí UCI zasáhlo i českého závodníka Michala Swárovského. Jeho nový Crussis je vybaven právě pohonem DJI Avinox, a proto se letos na MS v e-MTB neobjeví.

Konkurence v mezích

Silné modely, jako je Powerplay od Rocky Mountain nebo nové Specialized Levo 4. generace, překračují hranici 100 Nm, ale výkonnostně i rychlostně zůstávají pod stanovenými limity. Proto se jich restrikce UCI netýká. Totéž platí pro nejnovější motory Bosch.

DJI sice avizovalo, že update softwaru umožní snížení výkonu z 1000 W na povolených 750 W, ale tento krok zatím nebyl realizován.

Otazník nad disciplínou

E-MTB závody jsou součástí programu mistrovství světa teprve šest let a stále nepřitahují masovou účast. Pro letošní šampionát je na startovní listině pouze 16 mužů a 8 žen. UCI tak čelí otázce, zda se restrikce motorů nepodepíší na dalším zájmu o tuto disciplínu.