Kolik berou bikeři? Platy horských cyklistů jsou žalostné proti silniční elitě
Mistrovství světa horských kol přitahuje nejlepší jezdce planety, rozhodně ale ne miliardové rozpočty. Zatímco silniční cyklistika je plná špičkově placených hvězd a sponzorů světových značek, bikeři působí jako chudí příbuzní. Rozdíly v příjmech jsou až desetinásobné.

Horská kola patří mezi divácky nejoblíbenější disciplíny cyklistiky, ale když přijde řeč na peníze, je realita hodně střízlivá. Zatímco silniční cyklisté z World Tour podepisují smlouvy na miliony eur ročně, bikeři se musí spokojit s částkami, které často sotva pokryjí jejich závodní program.

Nejlépe placeným jezdcem současnosti je Tadej Pogačar. Hvězda UAE Emirates si ročně přijde na necelých devět milionů eur a to bez bonusů od osobních partnerů. Za takový plat by si mohl „koupit“ kompletní startovní listinu světového šampionátu v cross country.
Na opačné straně stojí legenda horských kol Nino Schurter. Desetinásobný mistr světa a majitel medailí z olympijských her si podle dostupných informací vydělá okolo půl milionu eur ročně. Ve srovnání s Pogačarem je to více než šestnáctkrát méně.

Rozpočty týmů jako noční a denní rozdíl
Rozdíly se neprojevují jen u jednotlivých jezdců, ale i v týmových rozpočtech. Silniční stáje jako Ineos Grenadiers nebo Lidl-Trek hospodaří s částkami kolem 40 milionů eur ročně. Největší MTB týmy přitom operují se zlomkem – rozpočty se sotva vyšplhají ke čtyřem milionům eur.
Na silnici stojí za financováním globální značky jako Ineos, Lidl, Visma nebo UAE. V MTB jde prakticky výhradně o výrobce kol a komponentů. Výjimkou je jen pár projektů typu Decathlon.

Minimální mzda? Na silnici ano, v MTB ani náhodou
Silniční cyklisté mají od UCI garantovanou minimální mzdu – 44 tisíc eur ročně pro zaměstnance týmů, 72 tisíc pro závodníky fungující jako OSVČ. V MTB žádná spodní hranice neexistuje.
Výsledkem je, že i jezdci z top 10 světového poháru berou často „jen“ pár desítek tisíc eur. V kategorii U23 bývá realitou dokonce pouhé kapesné, materiální podpora a bonusy za výsledky.
Méně závodů, menší příjmy
Rozdílná je i závodní zátěž. Silničáři absolvují 50–60 závodních dnů za rok, bikeři v průměru jen 24 startů. Přesto je výkonová laťka v cross country extrémně vysoko a jezdcům se dostává obrovského respektu. Jen ne finančního ocenění...
