Nový Specialized Diverge 4 je rychlejší a univerzálnější než kdy předtím
Americký Specialized představil novou generaci svého gravel kola Diverge 4. Model přináší přepracovanou geometrii, systém odpružení Future Shock 3.0 a vylepšený rám s integrovaným úložným prostorem SWAT 4.0. Výrobce slibuje větší komfort, praktičnost a schopnosti pro závody na štěrku i dlouhé cyklotoulky.

Jméno Diverge znají gravel jezdci po celém světě. Už více než deset let patří mezi kola, která formovala a definovala samotnou kategorii štěrkoletů. Čtvrtá generace přichází s jasným poselstvím: více pohodlí, více prostoru, více jistoty.

Na první pohled se nový model od předchůdce příliš neliší, ale změny jsou zásadní – od přepracované geometrie přes zvětšený prostor pro pláště až po modernizovaný úložný systém SWAT, který se poprvé objevil i v hliníkových rámech.
Future Shock 3.0
Největší pozornost poutá odpružení Future Shock 3.0 umístěné mezi představcem a hlavovou trubkou. Nabízí 20 mm hydraulicky tlumeného zdvihu, který absorbuje nárazy bez ztráty kontroly nad kolem. Testy s akcelerometry prokázaly až o 53 % nižší špičkové zatížení a úsporu energie až 11 W při jízdě na nerovném povrchu.

Komfort podporuje i sedlovka Roval Terra, která se díky pružnosti dokáže vychýlit až o 18 mm a tím stabilizovat posed. To vše při hmotnosti pod 200 g.
SWAT 4.0
Další velkou novinkou je úložný systém SWAT 4.0. Oproti předchozí generaci nabízí o 5 % více objemu a o 10 % větší vstupní otvor. Do rámu se nyní pohodlně vejde bunda, pumpička, montpáky, CO₂ bombičky, nářadí i několik gelů. Hliníkový Diverge pak přináší verzi SWAT 3.0 – vůbec poprvé v alu gravel rámu.

Geometrie pro stabilitu i rychlost
Nový Diverge dostal delší reach, položenější hlavový úhel a nižší střed, což zajišťuje větší stabilitu a pocit, že jezdec sedí „v kole“ místo „nad kolem“. Díky světlé výšce pro pláště až 50 mm (700C) nebo MTB pláště 29x2,2" si kolo poradí s rychlým štěrkem i technickými cestami.

Karbon i hliník
Nabídka zahrnuje jak špičkové karbonové modely (Sport, Comp, Expert, Pro, Pro LTD), tak i dostupnější hliníkové verze. U karbonových rámů FACT 9r se podařilo udržet hmotnost samotného rámu ve velikosti 56 cm na pouhých 1 150 g. Kompletní kola startují těsně nad hranicí 8 kg – například model Pro LTD váží jen 8,01 kg.
„Nový Specialized Diverge 4 není pouze lehký a rychlý, nýbrž dokáže v těch správných místech jezdci mnohé odpustit. Díky tomu můžu více a častěji riskovat a zůstat déle v boji o přední příčky,“ říká Sofia Gomez Villafañe.

Hliníková varianta Diverge 4 Alloy pak přebírá stejné technologie jako karbon – Future Shock 3.0 i SWAT úložiště – a stává se tak prvním hliníkovým gravelem s integrovaným vnitřním prostorem.
Modely a ceny
- Diverge 4 Pro LTD – 8,01 kg
- Diverge 4 Pro – 8,39 kg
- Diverge 4 Expert – 8,90 kg
- Diverge 4 Comp – 9,70 kg
- Diverge 4 Sport – 9,95 kg
- Diverge 4 Alloy Comp – 10,60 kg
- Diverge 4 Alloy Sport – 10,74 kg
Ceny se pohybují od 58 990 Kč za hliníkový model Sport až po 205 990 Kč za špičkový karbonový model Pro LTD osazený sadou SRAM Red XPLR.

Specialized Diverge 4 v kostce
Nový Diverge 4 spojuje komfortní odpružení, moderní úložné řešení a geometrii zaměřenou na stabilitu. Díky kombinaci karbonových i hliníkových variant cílí jak na závodníky hledající rychlost, tak na cyklisty plánující dobrodružné výpravy s výbavou.
„Nový Diverge 4 je nejuniverzálnější gravel, jaký jsme kdy vyrobili,“ říká hlavní inženýr Luc Callahan. A podle prvních reakcí jezdců to není jen marketingová fráze.