Zakladatel a generální ředitel Factor Bikes Rob Gitelis potvrdil, že tlak na změnu není ničím novým, pouze v posledních měsících zesílil. „Už jsem týmu řekl: bez změny názvu a vlajky nebudeme pokračovat,“ uvedl pro web Cyclingnews. „Nejde o to, co je správné a co špatné. Kolem naší značky se vytvořila příliš velká kontroverze a mou povinností je chránit zaměstnance i akcionáře. Nemůžeme si dovolit další konflikty.“

Podle Gitelise je situace neudržitelná. „Nejde o osobní názory, ale o to, že značka s určitou mírou kontroverze nemůže fungovat. Řeší se to už téměř dva roky. Politické napětí kolem týmu nám komplikuje práci a marketing,“ doplnil.

Hledání komprosimu

Majitel stáje Sylvan Adams měl podle informací Cyclingnews přislíbit změnu názvu, zároveň chtěl ale ponechat izraelskou vlajku. „Náš tým je momentálně ve fázi plánování brandingu pro rok 2026. O případných změnách budeme včas informovat,“ uvedli zástupci stáje v reakci pro BikeRadar.

Otázkou tedy zůstává, zda se obě strany dokážou shodnout na kompromisu. UCI ve svých pravidlech stanovuje, že týmy musí do 15. října zaregistrovat svou národnost a národnost platebního agenta.

Kontroverze na Vueltě i v Kanadě                                                      

Tlak na tým Israel–Premier Tech zesílil především po letošní Vueltě. Protesty proti účasti izraelského celku vedly ke zkrácení pěti etap a k mimořádným bezpečnostním opatřením. Organizátoři dokonce doporučili stáji závod opustit, což ale vedení odmítlo.

Samotný tým mezitím přistoupil k ústupkům – během Vuelty odstranil z dresů nápis „Israel“ a v zářijových závodech v Kanadě startoval pod zkratkou IPT. „Účast týmu je sportovní praní špinavých peněz,“ kritizovala tehdy Stephanie Adam z palestinské kampaně za akademický a kulturní bojkot Izraele.

Smlouva není uzavřená

Firma Factor Bikes s týmem stále nemá podepsanou smlouvu na rok 2026. „Měli jsme ústní dohodu, ale situace se vyostřila natolik, že ji už nemůžeme dodržet,“ přiznal Gitelis. Podle něj musí firma chránit svou pověst i obchodní zájmy.

Naším cílem je poskytovat prostor pro růst společnosti. Pokud se partnerství stává překážkou, musíme hledat jinou cestu,“ uzavřel.