SRAM slaví předběžné vítězství nad UCI. Belgický úřad zastavil pravidlo o převodech
Americký výrobce komponentů SRAM dosáhl v dlouho sledovaném sporu s Mezinárodní cyklistickou unií (UCI) důležitého úspěchu. Belgický úřad pro hospodářskou soutěž (BCA) pozastavil plánované zavedení nového pravidla, které mělo omezit maximální převod a de facto znevýhodnit právě SRAM. Spor ale ještě zdaleka nekončí.

Společnost SRAM podala stížnost proti novému pravidlu UCI, které mělo v silničních závodech omezit maximální převod na 54×11 zubů, tedy přibližně 10,46 metru na jedno otočení pedálu. Tento návrh by zásadně zasáhl všechny moderní sady SRAM s kazetami obsahujícími 10zubý pastorek, který je klíčovou součástí technologie X-Range.

Bez tohoto pastorku by celý systém ztratil svou hlavní výhodu – široký rozsah převodů při zachování malých skoků mezi jednotlivými rychlostmi. Omezení by se dotklo nejen špičkové sady SRAM RED eTap AXS, ale také nižších řad Force a Rival, stejně jako gravelové verze XPLR.
Shimano by vyšlo bez újmy
Zatímco SRAM by musel své kazety měnit nebo blokovat, Shimano by se novému pravidlu vyhnulo bez zásahu. Všechny jeho silniční sady Dura-Ace, Ultegra i 105 totiž používají nejmenší pastorek s 11 zuby, přesně v souladu s limitem. Shimano je navíc dlouholetým sponzorem UCI, což vyvolalo spekulace, že nová regulace mohla být nastavena v jeho prospěch.
Třetí z velkých výrobců, Campagnolo, by byl ovlivněn jen minimálně. Problém by měl pouze jeho gravelový set Ekar s kazetou 9–42.

Antimonopolní úřad dává SRAM za pravdu
SRAM se obrátil na Belgickou autoritu pro hospodářskou soutěž (BCA) s argumentem, že nové pravidlo je diskriminační, netransparentní a nepodložené vědeckými daty. Tvrdí také, že UCI už jeho komponenty označila za „nevyhovující“, což poškozuje jeho pověst i prodeje.
9. října 2025 vydala BCA předběžné opatření, kterým pozastavila uplatnění pravidla a zakázala jeho testování na závodě Tour of Guangxi, kde mělo být poprvé vyzkoušeno v praxi. Úřad uvedl, že návrh UCI „generuje nepřiměřené negativní dopady“ a nesplňuje požadavky objektivity, transparentnosti a nediskriminace.

UCI couvá, ale odvolá se
UCI reagovala s překvapením a oznámila, že testování pravidla odkládá, zároveň však připravuje odvolání proti rozhodnutí BCA. Do jeho vyřešení ale UCI nesmí pravidlo zavést ani testovat, což činí SRAM prozatímním vítězem.

Důsledky: precedens pro celý cyklistický svět
Případ SRAM vs. UCI má daleko větší dopad než jen na technické detaily převodů. Otevírá precedens, který může změnit způsob, jakým UCI vytváří pravidla. Sportovní federace tak dostávají jasný signál, že jejich regulace podléhá antimonopolním zákonům a že musí být spravedlivé a konzultované s výrobci.
Pokud by se podobné zásahy opakovaly, mohlo by to omezit technologický vývoj v cyklistice – například v oblastech aerodynamiky rámů, šířky řídítek nebo hmotnosti kol. Tento spor proto sleduje celý cyklistický průmysl, protože může určit pravidla hry pro budoucnost inovací.