Campagnolo uvedlo 13rychlostní gravel sadu Super Record 13X
Italská značka Campagnolo představila novou generaci své špičkové elektronické sady, určené pro gravel i silniční kola. Super Record 13 X přináší bezdrátové řazení, 13 pastorků a přehazovačku s tlumicí spojkou, která udržuje řetěz napnutý i v náročném terénu.
Campagnolo oficiálně odhalilo sadu Super Record 13 X, dlouho očekávaného nástupce oblíbené mechanické sady Ekar. Novinka staví na systému Super Record 13 představeném v červnu a rozšiřuje ho o řešení pro gravel a all-road kola. K dispozici jsou varianty s jedním i dvěma převodníky, přičemž obě využívají bezdrátové elektronické řazení a přehazovačku s integrovanou spojkou.
Tento tlumicí mechanismus (anglicky clutch) zabraňuje rozhoupání ramínka přehazovačky při nárazech a drží řetěz pevně napnutý. Díky tomu je řazení tiché a spolehlivé i v náročném terénu.
Komponenty pro široký rozsah převodů
Pro gravelové použití Campagnolo vyvinulo zcela novou přehazovačku Super Record 13 X s výkonnějším motorem a upravenou konstrukcí kladek. Ta je určena pro širokorozsahové kazety 10–48 a 9–42 zubů. Doplněna je o jedno převodník s širší řetězovou linkou (47,5 mm), které nabízejí převodníky od 38 do 42 zubů.
Tyto nové kazety nejsou kompatibilní se starším systémem Ekar, protože mají jiný tvar zubů a více řadicích ramp. Obráceně ale fungují – nové kazety Super Record 13 X lze použít i s původní přehazovačkou Ekar.
Verze pro silnici i časovku
Vedle čistě gravelové verze vznikla také druhá přehazovačka s lehčí spojkou, určená pro silniční a all-road kola. Ta zvládne jak 1x, tak 2x převodníky a je kompatibilní se stávajícími silničními kazetami Campagnolo v rozsahu 10–29 až 11–36 zubů.
Campagnolo zároveň představilo novou levou brzdovou páku bez elektroniky a bez ovládacích tlačítek. Umožňuje tak odlehčit systém o zhruba 20 gramů, což ocení zejména závodníci s jednoplackovým pohonem.
Nová gravel kola Bora X
Součástí uvedení je i nový zapletený set Campagnolo Bora X. Ráfky mají výšku 50 mm, šířku 27 mm uvnitř a 31,5 mm vně. Jsou tubeless ready a využívají kombinaci aerodynamických a eliptických drátů, která podle Campagnola zlepšuje tuhost i komfort. Celková hmotnost setu je 1 430 gramů.
Cena a dostupnost
Jak už je u Campagnola zvykem, jde o vybavení pro opravdové fajnšmekry.
- Super Record 13 X 1x začíná na 3 375 eurech
- 1x silniční verze stojí zhruba o 100 eur víc
- 2x all-road sada vyjde na 4 370 eur
Přidání měřiče výkonu zvýší cenu o dalších přibližně 1 100 eur, zatímco zapletená kola Bora X stojí kolem 2 290 eur.
Co bude dál
Campagnolo přiznává, že Super Record 13 X je zaměřen na prémiový segment. Podle Federica Gardina, vedoucího produktového vývoje značky, se však už pracuje na „dostupnější verzi“, která by mohla nabídnout většinu nové technologie za nižší cenu.
Z vyjádření firmy vyplývá, že systém Super Record 13 X je teprve prvním krokem nové éry Campagnola, která by mohla přinést bezdrátové sady i do levnějších řad, například Chorus.
Pokud by se to potvrdilo, Campagnolo by se mohlo stát silnou alternativou k Shimanu Ultegra Di2 a SRAM Force AXS – a přiblížit svou technologii širšímu okruhu cyklistů.