Campagnolo oficiálně odhalilo sadu Super Record 13 X, dlouho očekávaného nástupce oblíbené mechanické sady Ekar. Novinka staví na systému Super Record 13 představeném v červnu a rozšiřuje ho o řešení pro gravel a all-road kola. K dispozici jsou varianty s jedním i dvěma převodníky, přičemž obě využívají bezdrátové elektronické řazení a přehazovačku s integrovanou spojkou.

Tento tlumicí mechanismus (anglicky clutch) zabraňuje rozhoupání ramínka přehazovačky při nárazech a drží řetěz pevně napnutý. Díky tomu je řazení tiché a spolehlivé i v náročném terénu.

Komponenty pro široký rozsah převodů

Pro gravelové použití Campagnolo vyvinulo zcela novou přehazovačku Super Record 13 X s výkonnějším motorem a upravenou konstrukcí kladek. Ta je určena pro širokorozsahové kazety 10–48 a 9–42 zubů. Doplněna je o jedno převodník s širší řetězovou linkou (47,5 mm), které nabízejí převodníky od 38 do 42 zubů.

Tyto nové kazety nejsou kompatibilní se starším systémem Ekar, protože mají jiný tvar zubů a více řadicích ramp. Obráceně ale fungují – nové kazety Super Record 13 X lze použít i s původní přehazovačkou Ekar.

Verze pro silnici i časovku

Vedle čistě gravelové verze vznikla také druhá přehazovačka s lehčí spojkou, určená pro silniční a all-road kola. Ta zvládne jak 1x, tak 2x převodníky a je kompatibilní se stávajícími silničními kazetami Campagnolo v rozsahu 10–29 až 11–36 zubů.

Campagnolo zároveň představilo novou levou brzdovou páku bez elektroniky a bez ovládacích tlačítek. Umožňuje tak odlehčit systém o zhruba 20 gramů, což ocení zejména závodníci s jednoplackovým pohonem.

Nová gravel kola Bora X

Součástí uvedení je i nový zapletený set Campagnolo Bora X. Ráfky mají výšku 50 mm, šířku 27 mm uvnitř a 31,5 mm vně. Jsou tubeless ready a využívají kombinaci aerodynamických a eliptických drátů, která podle Campagnola zlepšuje tuhost i komfort. Celková hmotnost setu je 1 430 gramů.

Cena a dostupnost

Jak už je u Campagnola zvykem, jde o vybavení pro opravdové fajnšmekry.

  • Super Record 13 X 1x začíná na 3 375 eurech
  • 1x silniční verze stojí zhruba o 100 eur víc
  • 2x all-road sada vyjde na 4 370 eur

Přidání měřiče výkonu zvýší cenu o dalších přibližně 1 100 eur, zatímco zapletená kola Bora X stojí kolem 2 290 eur.

Co bude dál

Campagnolo přiznává, že Super Record 13 X je zaměřen na prémiový segment. Podle Federica Gardina, vedoucího produktového vývoje značky, se však už pracuje na „dostupnější verzi“, která by mohla nabídnout většinu nové technologie za nižší cenu.

Z vyjádření firmy vyplývá, že systém Super Record 13 X je teprve prvním krokem nové éry Campagnola, která by mohla přinést bezdrátové sady i do levnějších řad, například Chorus.

Pokud by se to potvrdilo, Campagnolo by se mohlo stát silnou alternativou k Shimanu Ultegra Di2 a SRAM Force AXS – a přiblížit svou technologii širšímu okruhu cyklistů.